Eftersyn på Varadero.

Spørgsmål eller tips.
Kim Helbo

Re: Eftersyn på Varadero.

Indlæg af Kim Helbo »

Hej på siden. Kan være Jyderne er lidt dyrere, mit 1000km eftersyn på TA `en kostede 950,-, :shock: men vi jo også et år længere fremme end dit 1000km eftersyn, men som du selv siger, har man sagt A må man også sige B. Mvh Kim Helbo
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 692
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Eftersyn på Varadero.

Indlæg af Bønne »

Så fik jeg betalt regningen for det 30000 km eftersyn Varulven var til i sidste uge. Da jeg arbejdede længe hele
ugen havde jeg parkeret den hos forhandleren om morgenen, og hentet den efter lukketid.

Eftersynet bestod af kontrol af kobling og bremser, pris: 495 kr.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 692
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Eftersyn på Varadero.

Indlæg af Bønne »

Så er sommersæsonen slut og vintersæsonen kan begynde; Varulven er gået i hi og Africaneren står

på spring for at overtage (jeg mangler bare lige at montere det sidste, inkl. nummerplade :lol: ).

Det blev til 17511 km denne sommer, så vi nu total er oppe på 31539 km, ren køreglæde, hver og én :!: :-D

Ligesom sidste år skal der monteres to nye dæk inden foråret, og med de erfaringer jeg har nu

med Michelin Anarkee 2, ser jeg ingen grund til at eksperimentere med andet.

Ellers er der IAB :ok:
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Rotax 655

Re: Eftersyn på Varadero.

Indlæg af Rotax 655 »

SPALY :?:
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Re: Eftersyn på Varadero.

Indlæg af yaknudsen »

MIF :!:
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 692
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Eftersyn på Varadero.

Indlæg af Bønne »

36000 km eftersyn: 3552,25 kr.

Inkl. et originalt 12V stik til indbygning (som jeg selv monterer).

Udskiftning af olie, oliefilter, luftfilter, køle- og bremsevæske.

Check/eftersyn af alt andet, med undtagelse af ventiler.

Fik monteret et KN-luftfilter nu det alligevel skulle udskiftes, det virker
umiddelbart som om det har lettet dens vejrtrækning lidt, som om den
reagerer lidt kvikkere på gassen, og trækker lidt mere jævnt fra bunden.
Men nu så jeg ikke det gamle luftfilter, så jeg ved ikke hvor beskidt det
var.

Jeg har sparet den lidt indtil videre i år, og trukket lidt mere på både
Africaneren og CB 750´eren, fordi jeg ville have eftersynet til at ligge
her umiddelbart før min ferie.

12V stikket, samt et par andre ting, skal jeg have monteret i weekenden,
og så skal jeg til at pakke, så vi er klar til at køre på ferie næste weekend :-D
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 692
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Eftersyn på Varadero.

Indlæg af Bønne »

Så fik Varulven ny kæde og tandhjul og nye bremseklodser.

Som beskrevet andetsteds var kædestrammeren stadig indenfor "ny kæde" mærket, men da jeg for fjorten dage siden
afmonterede dækslet for at checke det forreste tandhjul syntes jeg alligevel det var for slidt til at køre på ferie med.
Ser ud til at en ordentlig kæde holder længere end tandhjulene nu om dage, i hvert fald har jeg aldrig før kørt 36000 km
på en kæde, og så er det ikke den der er slidt :-D

Nu skulle den jo til 36000 km eftersyn, men udskiftning af de dele er jo ikke en del af eftersynet, og desuden mente
jeg nok jeg selv kunne klare det.
Ind på nettet og kigge priser på et originalsæt; ZSF skulle have 227 Ævro, CMS 305 Ævro, men David Silver Spares
skulle kun have 131 Ævro, for samme Honda partnummer :!: Alle tre plus forsendelse, gæt selv hvor jeg købte det :lol: :!:

Forbremseklodserne havde endnu ikke været skiftet, mens bagbremseklodserne blev skiftet ved 24000 km, og begge
kunne godt have kørt mere, men også her valgte jeg at skifte dem pga. ferien.
Jeg havde købt bremseklodserne i forvejen for et stykke tid siden da jeg var forbi Slagelse MC Center, de forhandler
SBS som er mit foretrukne mærke, og de havde alle tre sæt hjemme (de bruges på flere modeller).

Den gamle kæde var uendelig, mens den nye var med nitteled. Men ved at afmontere fodhvilerbeslaget og løsne
udstødningen og beslaget til bagagebæreren kunne jeg få den gamle kæde ud hel, og dermed også få den nye ind hel.
På den måde kunne jeg nitte den nye kæde i skruestikken i stedet for på cyklen, hvilket er noget lettere og mere sikkert.

Ingen problemer i at skifte bremseklodser, det er rimelig nemt i de calibre, men jeg smurte lige stemplerne med bremsefedt
nu jeg alligevel havde fat i det.

Det nye og det gamle forreste tandhjul.

Billede

De gamle bremseklodser, det er nederste der er fra bagbremsen.

Billede

Så nu kan den næste uge kun gå for langsomt :!:
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 692
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Eftersyn på Varadero.

Indlæg af Bønne »

Efter min tur til Norge var det blevet tid til 42000 km eftersyn (godt og vel, men det gik :-D ). Det svarer
til 6000 km, og er faktisk kun inspektion af bremser og kobling, og det havde de lige tid til her til
morgen, pris: 127,50 kr.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 692
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Eftersyn på Varadero.

Indlæg af Bønne »

Så blev det nyt år, med forhåbentlig mange herlige km der ligger forude og venter på at blive kørt :-D

Varulven gik i hi den 28. November med 48944 km på tælleren. Igen passer det med at den får to nye Michelin Anarkee 2
monteret i løbet af vinteren, og så skal den også lige have lavet 48000 km eftersyn, så er den klar til foråret.

I alt blev det til 17405 km i Danmark, Sverige, Finland og Norge på den.

Kamelen (AT´en), nåede at løbe små 12000 km, og den gamle CB 750´er omkring et par tusinde.

Så alt i alt blev det til ca. 31000 km i 2011 :-D .

Nu bliver det spændende at se hvilke muligheder og ideer der dukker op i løbet af det nye år, pt. har jeg ikke planlagt
noget endnu. Men til en start er der jo lige nogle vinter :?: -km der skal køres og nogle vinter-træf der skal drikkes, inden
det bliver forår igen :-D .

Godt Nytår til alle :sol:
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 692
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Eftersyn på Varadero.

Indlæg af Bønne »

Hentede Varulven fra dens vinterhi i går.

Den har i vinterens løb fået monteret to nye Michelin Anarkee2, samt fået lavet 48000 km eftersyn. Det består af
olie/filterskift, skift af tændrør, check af ventiler, heller ikke denne gang var der noget at komme efter, de står
nøjagtigt på målet, siger han :ok: . Endvidere består det af en total inspektionsgennemgang af hele cyklen, ialt det
mest omfattende af eftersynene. Pris, inklusiv dæk, vinteropbevaring og 8 timers arbejdsløn: 7561,50 kr.

Nu skal jeg så bare have givet den den obligatoriske forårspolering, men det bliver nok først i Påsken, så den kan
blive helt klar til en masse sommerkilometer :lol: .
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Brugeravatar
Tinning
Indlæg: 743
Tilmeldt: 14. jul 2006, 23:11
Geografisk sted: Albertslund

Re: Eftersyn på Varadero.

Indlæg af Tinning »

hej bønne

hvem er det der laver dine eftersyn for det er sku da nogle priser der er værd at kører efter

mvh Tinning
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 692
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Eftersyn på Varadero.

Indlæg af Bønne »

Hej Tinning

Jeg får lavet eftersynene der hvor jeg købte den, hos JØ-Service i Viskinge ved Kalundborg:

http://www.jo-service.dk/Pages/Forside.aspx
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Brugeravatar
Tinning
Indlæg: 743
Tilmeldt: 14. jul 2006, 23:11
Geografisk sted: Albertslund

Re: Eftersyn på Varadero.

Indlæg af Tinning »

ok mange tak det er bare meget biligt i forhold til lydmuren i stenløse :-D
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 692
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Eftersyn på Varadero.

Indlæg af Bønne »

Ja det var så den sidste tur på Varulven i år :-( . Ganske vist er det først fra på lørdag forsikringen ikke gælder, men i morgen
kører jeg til Frostskadetræf :beer: i Sverige, og kommer først hjem på søndag, så den tur bliver på Kamelen :-D .

Hvad kilometrene angår må jeg jo nok se i øjnene at jeg er faldet lidt af på den. Jeg fik kun kørt 17380 km i år, 25 km mindre
end sidste år :lol:

Men det må jeg jo så se om jeg kan få indhentet i løbet af vintersæsonen...

I øvrigt er jeg kommet lidt bag ud med opdateringerne her i tråden, det må jeg også se at få rådet bod på hen over vinteren. Lige
sådan mangler jeg også at skrive en beretning fra VIM14 i Spanien i Pinsen, men den har jeg faktisk været i gang med indtil
min PC lavede numre, så kunne jeg ikke åbne dokumentet igen :not: :evil:
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 692
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Eftersyn på Varadero.

Indlæg af Bønne »

Tja, jeg fik jo aldrig skrevet mere i denne tråd :oops: , så mon ikke det er tid til en opdatering nu :lol:

Dengang havde Varulven jo kun gået godt 66000 km, her små 6 år senere, har den lige rundet 170000 km... :lol: , i tirsdags i Sverige på vej hjem fra et Iron Butt UK arrangement i Norge, 2972 km fra fredag eftermiddag til tirsdag aften :lol:

Men hvordan er det så gået på de over 100000 km siden sidst? Jo, jeg har pudset bagskærmen... :lol:


Og så har jeg selvfølgelig lavet eftersynene, efter garantien på daværende tidspunkt var udløbet, begyndte jeg at lave dem selv. Dvs. at den har fået skiftet olie og filter for hver 12000 km, kølervæske for hver 36000 km, tændrør for hver 48000 km og bremsevæske for hver 18000 km. Luftfilteret udskiftede jeg jo til K&N ved 36000 km, så det skal jo bare renses og olieres en gang imellem, checker det gerne ved de eftersyn hvor jeg alligevel har tanken af og renser det efter behov.

Ved 81000 km fik jeg monteret PowerCommander på den, hvilket har givet en meget roligere gas ved langsom kørsel, samt et bedre bundtræk fra lavere omdrejninger. Montering samt bænkjustering stod Jesper "Pepe" i Vordingborg MC for.

De 3 udstødningspakninger samt spændebånd i rørsamlingerne har været skiftet to gange.

Forgaffelbøsninger og pakdåser har været skiftet én gang, men skal igen til vinter.

Alle 3 bremseskiver blev skiftet ved 100000 km og er således godt på vej igen, klodserne skiftet efter behov. Skiftede selvfølgelig alle 3 sæt sammen med skiverne, men har også haft skiftet "i utide" ifm. at jeg skulle på langtur.

Baghjulslejerne har jeg skiftet én gang, med SKF lejer, som pt. har kørt en del længere end de originale japanske. Forhjulslejerne har ikke været skiftet.

Ligeledes har chokkoblingen i baghjulet været skiftet én gang.

Batteriet blev skiftet efter 7 år og 116000 km.

Koblingkablet blev skiftet ved 157000 km, fordi metalhætten der sidder på enden af yderkablet oppe ved grebet, var slidt op og kablet derfor begyndte at deformere. Gaskablerne har ikke været skiftet (men ligger klar under sadlen :-D ).

Jeg er på det femte sæt originale tandhjul, et sæt holder 35-37000 km. Ved sidste skift monterede jeg en automatisk kædesmører af engelsk fabrikat, en "PD-Oiler". Denne udmærker sig ved at være elektrisk og skal derfor ikke klippes ind på slanger el. lign., samt at den arbejder vha. en lille pumpe der pumper en dråbe olie ud af gangen i intervaller indstillet på en timer, dvs. at den er uafhængig af oliens temperatur, den pumper altid en dråbe ud ved det valgte interval.

Ud over de originalmonterede Bridgestone dæk, som blev skiftet ved 14000 km, er jeg på det 7. sæt Michelin Anakee II og har det 8. sæt stående klar, et sæt holder mellem 20 og 25000 km (har rundet 25000 på et af sættene :ok: ).

Ved 100000 km valgte jeg at være på forkant mht. affjedringen, da jeg ikke havde lyst til at holde "in the middle of nowhere" med en flad bagdæmper. Desuden, skulle jeg skifte til noget dyrt, skulle det også være mens det kunne betale sig. Så jeg investerede i den dyre Öhlins bagdæmper og et sæt Öhlins fjedre og olie til forgaflen, dette monterede jeg selv... hvilken forskel :!:

Jeg havde jo fra ny fået den leveret med originale sidetasker og topbox, men efterhånden syntes jeg at de var lige i underkanten til al mit "lort" :lol: , desuden var de ikke så nemme at pakke pga. faconen (mest taskerne). Så for 2 år siden valgte jeg at skifte hele sættet ud med Givi Trekker, hvilket gav mig sammenlagt 29 l. mere pakkeplads :lol:, samt firkantede tasker, der er meget lettere at pakke. Desuden har de den finesse, at man kan nøjes med at åbne toppen af låget, så man kan fylde de sidste småting ned der, eller lægge noget dér som skal være let tilgængeligt (i begge tilfælde er øl et godt bud :lol: ). Dem er jeg vældig tilfreds med.

Ja, og så er der lige det med det sidste eftersyn. Det lavede jeg her kort før jeg skulle afsted til Norge. Det var det store, så ventilerne skulle checkes. Ved 72000 km løsnede jeg alle 4 udstødningsventiler 0,025 mm og siden har de passet. Denne gang skulle 3 af dem så løsnes 0,05 mm, men sjovt nok ikke den fjerde. Indsugningsventilerne har endnu aldrig været justeret.
Her på det sidste havde jeg bemærket at under visse omstændigheder kunne jeg kortvarigt høre en svag tikkelyd fra motoren og undrede mig over hvad det kunne være. De første årgange, karburatormodellerne, er jo kendt for at knastkædestrammeren på et tidspunkt begynder at rasle og Honda har derfor lavet en forbedret udgave til dem. Egentlig er det nok kæden der rasler lidt, men det er strammeren der får den til det. Jeg har aldrig hørt om at min årgang og fremefter havde det problem, men hvor mange af dem har gået 170000 km :?: :lol:
Jeg undersøgte det derfor og fandt ud af at der faktisk var lavet 5 eller 6 opdaterede strammere op gennem årgangene, den sidste gjaldt min og er monteret fra ny på de sidste årgange. Jeg demonterede derfor begge strammere, jeg skulle jo løsne dem alligevel for at skifte ventilbrikkerne, og undersøgte dem nærmere. Når jeg strammede dem til mellemposition, kunne jeg rykke "indmaden" omkring 1/2 mm frem og tilbage i huset. Dvs. at hvis den gør det mens motoren går, vil kæden variere lidt i tilspænding og kan dermed rasle lidt.

Den nye forbedrede udgave kostede ca. 1000 kr for begge to, og da jeg alligevel skulle bestille brikker og lidt andre ting, bestilte jeg dem med. Da jeg havde samlet den igen, tog jeg selvfølgelig en længere prøvetur og her hørte jeg ingen raslelyde, tværtimod kørte den bare fantastisk godt :lol:. På turen til Norge har der heller ikke været hverken raslen eller noget andet, den har bare kørt og kørt :ok:. Så noget kunne tyde på at der er en grund til at man har lavet den sidste opdatering af strammeren, selv om den gamle har holdt betydelig længere end dem på karburatormodellen, så holder de altså heller ikke evigt. Det bliver så spændende om den nye udgave holder længere end 170000 km... :lol:

Men alt i alt, så er jeg stadigvæk gevaldig glad for den cykel og har absolut ingen planer om at udskifte den, den opfylder stadig mine krav til fulde og kører bare fantastisk :ok: :!: :-D
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Besvar