Løst:AT RD07 sætter ud ved motorvejs kørsel.

Spørgsmål eller tips.
Brugeravatar
Brian Larsen
Indlæg: 10
Tilmeldt: 26. jul 2015, 10:41
Geografisk sted: Herning

Løst:AT RD07 sætter ud ved motorvejs kørsel.

Indlæg af Brian Larsen »

Hej Gruppe

Nogen der ved hvad dette mon kan være?

Oplevede dette i dag.
Køre 110 km/t på motorvej. Efter 10-15 km satte den ud, mistede trækkræft.
Som når der skal skiftes til reservetank.
Køre derefter som, at den periodisk kun går på en cylinder altså trækker/ ingen træk.
Kunne holde gang i den ved 80 km/t indtil motorvej afkørsel 1500 m længere fremme.
Da jeg så holder stille og derefter skal krydse vejen for at holde på en rasteplads er der ingenting i vejen.
Køre fint på landevej de næste 10 min ved 80 km/t
Prøver så at accelerere med høje omdr. Ved 120-130 km/t mister den trækkraften igen og sætter ud.
Slipper gassen og efter lidt tid ved 70-80 km/t er den frisk igen.
Vendt om og kørte de 30 km hjem ad landevej 80 km/t og bykørsel uden at møde problemet.
Den er ny serviceret (olie og ventiler justeret OG tændrør skiftet)
Hmm…. tændrør, kan ikke se på regningen hvilke tændrør mærke/model der er skiftet til.
Kan forkerte tændrør lave dette nummer? eller…….

På forhånd tak
Brian "ked af" Larsen
Senest rettet af Brian Larsen 31. maj 2019, 22:34, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
John Sigh
Indlæg: 510
Tilmeldt: 29. jul 2011, 21:12
Geografisk sted: Sydthy

Re: AT RD07 sætter ud ved motorvejs kørsel.

Indlæg af John Sigh »

Hej Brian.

Jeg har ikke den store forstand på AT. men problemet kunne måske tyde på udluftning til benzintanken er tæt.

Mvh John Sigh
"Der er intet der er så galt,at det ikke kan blive værrer"
" Man skal aldrig tynde sin whisky med kaffe,brun farin og flødeskum før man skal sove !"
Brugeravatar
Brian Larsen
Indlæg: 10
Tilmeldt: 26. jul 2015, 10:41
Geografisk sted: Herning

Re: AT RD07 sætter ud ved motorvejs kørsel.

Indlæg af Brian Larsen »

Hej John.

Tak for svar. Min kloge nabo var lige forbi. Var ret sikker på at det er benzin problem. Så benzin filter skal tjekkes og om det er noget med tanken.
ojm
Indlæg: 100
Tilmeldt: 15. jun 2014, 15:48
Geografisk sted: Horsens

Re: AT RD07 sætter ud ved motorvejs kørsel.

Indlæg af ojm »

Hej "ked af det"

Og det kan jeg godt forstå du er, det lyder som om der skal en ny motor på....
MEN du kan starte med at se på din benzinpumpe, sådan en AT kan jo være monteret med forskellig pumper.
Facet, Pierburg eller en vacuum fra mikuni og så den "originale" fra Michubitshi.
Alle med hver deres virkemåde, mere eller mindre.
Hvis det er en original, så start med at se om kontaktsættet er ok.
Du kan også prøve at tage slangerne af pumpen og sætte et 10MM rør imellem dem, og prøve at køre en tur.
Det forsøg kræver meget benzin i tanken.

Held og lykke med at få humøret tilbage.

Vh ole.
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Re: AT RD07 sætter ud ved motorvejs kørsel.

Indlæg af yaknudsen »

Jeg har ikke selv ejet en Africa Twin og har derfor ingen personlige erfaringer med sådan en.

Men...

Efter at have fulgt med her i HARK's forum i noget der ligner 10 år er jeg stødt på adskillige indlæg, om problemer der ligner dit problem til forveksling.

Det har i reglen vist sig at problemet skyldtes en defekt benzinpumpe som medførte at benzintilførslen var utilstrækkelig (ved højt benzinforbrug, typisk ved motorvejshastigheder og lignende høj belastning). Hvis karburatorernes svømmer-hus tømmes for benzin hurtigere end benzin-tilførslen kan følge med vil de nævnte symptomer vise sig efter relativt kort tid - og forsvinde af sig selv efter en kort pause (hvor svømmer-husene langsomt genopfyldes med benzin).

Problemet (hvis det viser sig at være benzin-pumpen der er årsagen) er en udbredt og almindelig kendt svaghed på AT maskinerne.

Jeg påstår ikke at det er det der er dit problem - men jeg er overbevist om at det er en meget sandsynlig mulighed!
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Brugeravatar
Brian Larsen
Indlæg: 10
Tilmeldt: 26. jul 2015, 10:41
Geografisk sted: Herning

Re: AT RD07 sætter ud ved motorvejs kørsel.

Indlæg af Brian Larsen »

Tak for flere svar.

Det er en Mikuni vakum magen til denne der er monteret. Så ingen El
https://www.hamart.at/shopG/product_inf ... -2003.html

Kan den gå i stykker?

Der sidder en klar tynd slange muligvis til overløb der var stoppet i bunden. Er nu renset/fjernet.

Tanken var/er 1/3 fyldt
Tankdæksel. Den lille klap ind til nøglehullet sad lidt fast(efter sidst vask)måske dette også kan have indflydelse da tanken "ånder" her.
Tester lige igen på motorvejen en af de nærmeste dage. Prøver også i test 2 at fylde tanken op.

Takker endnu engang for jeres input. Den og jeg skal en tur til Norge i uge 35, så jeg når vel i "fejlfindings" mål inden.
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Re: AT RD07 sætter ud ved motorvejs kørsel.

Indlæg af yaknudsen »

Vacuum pumpen kan godt gå i stykker. Jeg mener at have læst at gummi membranen kan blive 'træt' af ælde og mange mange mange vacuum påvirkninger.
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Brugeravatar
Brian Larsen
Indlæg: 10
Tilmeldt: 26. jul 2015, 10:41
Geografisk sted: Herning

Re: AT RD07 sætter ud ved motorvejs kørsel.

Indlæg af Brian Larsen »

Godt, jeg bestiller en ny.

Sidste test info 20:45:
Motorvej, samme fejl med 10 l tilbage i tanken.
Efter optankning var udsæt ikke så voldsom, men ved 140 km/t ville den ikke mere.
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: AT RD07 sætter ud ved motorvejs kørsel.

Indlæg af Nikolajsen »

Nu kan jeg ikke lige læse hvor mange af de andre forslag du har kontrolleret.
Men HVIS det ikke ikke hjælper med en ny pumpe, og hvis benzinen løber fint ud af tanken, (der er muligvis et filter på hanen, inde i tanken), og hvis tanken kan suge luft ind, så har man før hørt at en tændspole kan give disse symptomer.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
Brugeravatar
Brian Larsen
Indlæg: 10
Tilmeldt: 26. jul 2015, 10:41
Geografisk sted: Herning

Løst Re: AT RD07 sætter ud ved motorvejs kørsel.

Indlæg af Brian Larsen »

Yes. Udskiftning af Benzinpumpen løste problemet. Tak for alle jeres svar.
Det er guld værd at have sådan et forum og at i er så hjælpsomme.
Skilte for øvrig den gamle af. Undre mig lidt, at det olie lignende skal flyde rundt. Det er den del hvor vakum slangen tilsluttes.
2019-05-31 22_11_27-Window.jpg
2019-05-31 22_11_27-Window.jpg (87.93 KiB) Vist 14390 gange
Mvh Brian ”glad igen” Larsen
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Re: Løst:AT RD07 sætter ud ved motorvejs kørsel.

Indlæg af yaknudsen »

Godt gået. Tillykke med din sejr over den drillesyge benzinpumpe. Du ønskes en rigtig dejlig tur til Norge i uge 35.
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 692
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Løst:AT RD07 sætter ud ved motorvejs kørsel.

Indlæg af Bønne »

Din "gamle" pumpe fejler sådan set ikke noget udover at der ikke skal være benzin bag membranen. Den er bare monteret forkert, så hvis den var blevet gjort ren og monteret korrekt, ville problemet have været løst med det.
Nu skrev du jo ikke fra start hvilken pumpe du kører med, men mht. monteringen af Mikuni har jeg beskrevet det før, og havde du brugt søgefunktionen oppe i højre hjørne, havde du kunne finde følgende post der forklarer "problemet" og så havde du sparet at købe en ny (iøvrigt kan membranen købes løs, hvis den en dag skulle tage skade):
Bønne skrev: 23. mar 2015, 20:08 Hej Stephan

Jeg kører med denne Mikuni vakuumpumpe på min Kamel (AT):

Billede

Jeg gætter på det også er den model du påtænker at montere, det er så vidt jeg ved den til formålet mest anvendte.
Så her er nogle fif til montering udfra egne erfaringer :lol: :
Som de andre skriver er det vakuum fra indsugningen du skal bruge, jeg har taget det fra den bagerste cylinder, det passede bedst og Africaneren er der ikke vakuumbenzinhaner på, så begge indsugninger var ledige.
Det er den tynde slange på billedet:

Billede

Selve pumpen er ligeglad med hvilken vej du monterer den, men det er derimod ikke ligemeget hvilken vej studsen til vakuumet vender. Dækslet der sidder med de 6 bolte kan skrues af og drejes individuelt på boltene, men vær forsigtig, da membranen sidder bagved dækslet. Som du kan se på næste billede, vender studsen på min nedad og det er der en helt bestemt grund til. Oprindelig havde jeg bare monteret den uden at tænke mere over det, men da det er indsugningen den suger fra, er det en blanding af luft og benzin der via det pulserende vakuum "pumpes" frem og tilbage i vakuumslangen. Inde i pumpen fortætter benzinen sig og samler sig i bunden af huset og da væske ikke kan komprimeres, bliver pumpevirkningen dårlige og dårligere jo mere benzin der står i pumpen. Ved at vende studsen nedad, kan der ikke samles benzin i pumpen, det der kommer ind, vil rende ud igen. På et tidspunkt kunne jeg ikke få min AT over 100km/t (selvfølgelig på en tur i Sverige :lol: ), det viste sig netop at være pga. ovenstående, pumpen kunne simpelthen ikke pumpe nok :!:

Billede

Med pumpen følger der et T-stykke og en stump klar slange med prop. T-stykket er beregnet til at montere på sugeslangen med den klare slangestump på den tredie studs. Det er så meningen at den benzin der fortættes i slangen/pumpen skal rende ned i den klare slange, som man så kan tømme ved at tage proppen af. Men det forudsætter at T-stykket bliver monteret under pumpen, ellers kan benzinen af gode grunde ikke rende derned.

Billede

God fornøjelse med dit projekt :ok:
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Brugeravatar
Brian Larsen
Indlæg: 10
Tilmeldt: 26. jul 2015, 10:41
Geografisk sted: Herning

Re: Løst:AT RD07 sætter ud ved motorvejs kørsel.

Indlæg af Brian Larsen »

Tak for svar Bønne. Der skal laves nye slanger samt nyt beslag for at lave din løsning på min cykel. Men den er skrevet bag øret, hvis den begynder at drille igen. Har dog, siden jeg købte cyklen for 5 år siden, kørt med studsen siddende vandret(øverst) og "kun" haft problemet denne ene gang.
Mvh Brian
Brugeravatar
Bønne
Indlæg: 692
Tilmeldt: 26. maj 2009, 13:54
Geografisk sted: Svinninge

Re: Løst:AT RD07 sætter ud ved motorvejs kørsel.

Indlæg af Bønne »

Hvorfor skal beslaget laves om, du kan jo dreje dækslet individuelt på de seks bolte?
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Brugeravatar
Brian Larsen
Indlæg: 10
Tilmeldt: 26. jul 2015, 10:41
Geografisk sted: Herning

Re: Løst:AT RD07 sætter ud ved motorvejs kørsel.

Indlæg af Brian Larsen »

At dreje dækslet er ikke noget problem. Men pumpen er monteret vandret i den originale holder.

https://ruggedroads.co.uk/epages/00cbb6 ... 6711MN8000

Kan nemt skubbes ind i beslaget på stellet.

2019-06-02 08_59_15-Menulet.jpg
2019-06-02 08_59_15-Menulet.jpg (89.42 KiB) Vist 14336 gange
For at studsen skal vende ned skal pumpen drejes lodret. Den er for høj til at være i beslaget i stellet.
Besvar