kæde til TA 1990

Spørgsmål eller tips.
brotoften

kæde til TA 1990

Indlæg af brotoften »

Hej. Jeg skal have ny kæde og tandhjul, men ved ikke hvad jeg skal kigge efter. Jeg har set nogle på tyske hjemmesider. Et problem i den sammenhæng er at jeg ikke forstår tysk :-D Er der nogen der har et link, måske vare nr. råd og tips høre jeg gerne fra jer.
hilsen Aksel
Brugeravatar
Nejmann
Indlæg: 361
Tilmeldt: 09. jan 2005, 22:48
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Indlæg af Nejmann »

Hej Aksel

Der er jo http://www.louis.de, som er en af de tre rigtig store kæder i Tyskland. Stort udvalg, forholdsvis lave priser - også på porto. Men kataloget er jo på tysk...

Du får lige en lyn-ordbog, hvis du alligevel gør forsøget:
Kettensatz = Kædekit: to tandhjul og kæden
Kettenschloss / Kettenschlösser = Samle-led
Ritzel og Kettenrad = For- og bagtandhjul
PLZ = Postnummer

En af de andre kæder er Hein-Gericke, som har en butik ved Flensborg, og dér taler ejeren dansk. Du kan jo prøve at ringe til hende.
http://www.heingericke-flensburg.de/htm ... nisch.html.

Og så er der jo også butikker i England. Jeg har ikke lige nogen links i baghånden, men der ligger nogen her på forum et sted. Og pundet står jo ikke så højt lige for tiden...

mvh Kåre
Niels

Indlæg af Niels »

Hej Aksel.

Jeg har lige købt kædekit hos louis.de. Det er ca 400,- billigere end her hjemme, og så kan man jo lige få et katalog med, og et oliefilter og hvad man nu ellers skal bruge, når man er i gang. Portoen er den samme (7€ mener jeg).
Hvis du på hjemmesiden, går ind på den side der hedder "Bike-Datenbank" og finder din model på listen, behøver man faktisk ikke at være ret stiv i tysk, for at finde hvad man skal bruge til sin cykel.
Med hensyn til kædekittet, så køb det dyreste, det der hedder DID. Der er en god grund til at det koster lidt mere...det holder nemlig meget længere ;-)

Jeg vil lige advare dig også...jeg skulle som sagt bare lige have et kædekit og et koblingskabel....og et katalog, og nu har jeg så også et nyt sæt MC-tøj.... :roll:

Hilsen Niels
tingtilsalg

Indlæg af tingtilsalg »

Ville det nemmeste ikke bare være at gå ind hos den lokale mc forhandler og så bestille fra Max kataloget ??

Ellers har www.wemoto.com også sagerne.
allanhedegaard

Indlæg af allanhedegaard »

Jeg har hørt nogle skræk historier på transalp.org hvor de decideret advarer i mod, at man monterer uoriginale kædehjul (for), da metallet, som disse er lavet af, er stærkere end akslen, som de skal sidde på. Der med risikerer man at kværne indsatsen til kædehjul på denne.

Sker ovenstående skal motoren adskilles for at renovere denne del.

Jeg er ikke mekaniker, hvilket tydeligvis høres på min formulering. :lol:

Jeg har dog valgt at være på den sikre side og bestilt et originalt kædehjul for (Det tog mig så kun 5 dage at finde denne):

http://www.cmsnl.com/product.php?partcode=23801MM9010
(med armeret gummi, så kædestøj nedsættes desuden markant)

Køb D.I.D kædekittet ved wemoto.com, det ligger i england og tager 3-5 dage om at ankomme med DHL.

Samlet pris omkring 1200kr. for noget at det bedste kædekit der kan købes. :)
tingtilsalg

Indlæg af tingtilsalg »

Al den pladder fra diverse fora med at det skal være originalt kædekit osv.. giver jeg nu ikke meget for. Køber man kvalitetstandhjul ser jeg ingen problemer.

Jeg har kørt alt alt for mange km med kædekits fra max kataloget, samt Hein Gericke, Louis.de og andre .. Og Har aldrig haft problemer med noget som helst.

Det eneste jeg vil påpege når man montere en ny kæde, det er at bruge nitteled, eller købe en endeløs kæde. Synes man lidt lidt for ofte om clipsled der går i stykker, taber clips osv..
Desuden tager det 2 min at samle et nitteled med en stor og en lille hammer.
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 1060
Tilmeldt: 05. feb 2006, 15:09
Geografisk sted: Køge

Indlæg af yaknudsen »

Link til kædekit fra Louis som burde passe på en TA fra 1990
(HONDA XL 600 V TRANSALP (PD06)):

http://www.louis.de/_4017bc09d6bb38d5e1 ... _gr=100411

Jeg har selv brugt et tilsvarende DID X-Ring kædekit fra Louis på Albert
(som nu ejes af Nikolajsen). Og erfaringen er - at det er mindst dobbelt
så holdbart som det fabriksmonterede kædekit.

NB: Det er en endeløs kæde og det vil sige at bagsvingeren skal afmonteres
for at få kæden på. Men det er ikke nogen større operation.

Se evt. følgende tråd for en tidligere snak om kæder.

admin/index.php?sid=dbee0f3ea56c88222cce3bb99dd9004e
Erfaren arbejdsmarkedspensionist, og lalleglad Honda NC750XAD chauffør.
Efter egen vurdering - verdens eneste normale person ;-)
allanhedegaard

Indlæg af allanhedegaard »

Hijacker lige den her tråd med mit eget kædespørgsmål.

Min nye DID kæde er på 120 led og derfor for lang. Nu har jeg monteret den og nye kædehjul, men indikatoren ved baghjulet fortæller mig, at jeg skal skifte kæde nu. :)

Kan jeg sådan uden videre fjerne 2 led fra kæden med f.eks. en forsigtig vinkelsliber, så den kommer ned på 118 led og passer?
Brugeravatar
iver
Indlæg: 1266
Tilmeldt: 29. jun 2004, 23:03
Geografisk sted: Skanderborg

Indlæg af iver »

Jeps, det sker der ikke noget ved, så bare et nitte led på og nitte den, så er du kørende igen....

Mvh Iver
Fuck Chrome.
HARK Rules
allanhedegaard

Indlæg af allanhedegaard »

Så er jeg helt done med kædeskiftet. Det tog 2 timer samlet set. Værksteder jeg har bedt om tilbud på det forlanger omkring 1000 kr. for sådan en omgang, så det var da det hele værd.

Nye dæk og ny kæde. Lige stillet ventiler og skiftet olie for 2.000km. siden. Så er jeg ved at være klar til at konfirmere ALP'en ved netop at køre til alperne. Taget i betragtning af at den lige er fyldt 17år er det vist også på tide. :)
Niels

Indlæg af Niels »

Ja, men så rigtig god tur! Langture er nu noget af det bedste...suk.. :-D

Hilsen Niels.
allanhedegaard

Indlæg af allanhedegaard »

Er det unormalt at det hviner en lille smule nedefra fortandhjulet, når man slipper gassen? Ingen støj, så snart man giver gas eller kobler helt ud. Kæden er ikke for stram, nærmere for slap og den sidder heller ikke skæv.

Måske det bare er kæden, som skal køres lidt til?
Niels

Indlæg af Niels »

Det kan sagtens lyde anderledes fra kæden når du slipper gassen.
Når du lader motoren trække er kæden stram "for oven", men når baghjulet trækker motoren, eller rettere når motoren bremser baghjulet, er kæden stram "for neden", og kæden slæber så på oppe på gummiet på bagsvingeren, og får i det hele taget et andet løb. Så ja, det kan sagtens lyde anderledes.
Bare det ikke lyder grimt...hvordan det så ellers kan beskrives. :roll:

Og nu er du vel sikker på at den ikke er for stram? Sæt dig evt. på cyklen, og få en til at mærke om kæden stadig hænger lidt slapt

Mvh Niels.
Brugeravatar
Nikolajsen
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 27. maj 2006, 23:20
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Nikolajsen »

Var det et originalt kædehjul (foran) du pillede af?
Hvis det var, er der noget støjdæmpende gummi, som der nok ikke er på et uoriginalt kædehjul. (hvis ellers det er et uoriginalt du satte på). Og så er lyden helt sikkert anderledes.
Man holder ikke op med at lege, fordi man bliver gammel, man bliver gammel fordi man holder op.
Aprilia Tuareg 660 22'
DKW RT 250/H 54'
allanhedegaard

Indlæg af allanhedegaard »

Det er netop når motoren bremser cyklen, at jeg oplever denne lidt mærkelige lyd. Ellers overhovedet ingen kædestøj. Når jeg kobler helt ud er det heller ingen støj.

Har udskiftet det uoriginale forkædehjul med en original model 15T med gummi.

Vil lige prøve at tage dækslet af og se efter synlige slidtegn på gummiet på bagsvingeren.
Besvar